Theoretical and practical bases of the study: Education as integral health promotion in children and adolescents in and from Costa Rican educational centers”

Main Article Content

Natalia Campos Saborío
Hilda Patricia Núñez Rivas
lleana Holst Schumacher
Flory Virginia Alfaro Mora

Abstract

The purpose of this article is to present the theoretical and practical bases of action-research, which are guiding the first diagnostic stage of the research project: La educación como promotora de salud integral de la niñez y la adolescencia en y desde los centros educativos costarricenses with a multidisciplinary and interinstitutional approach.

Article Details

Section

Artículos

Author Biographies

Natalia Campos Saborío, , Universidad Estatal a Distancia (UNED)

Doctora en Educación, investigadora, Vicerrectoría de Investigación

Hilda Patricia Núñez Rivas, , Instituto Costarricense de Investigación y Enseñanza en Nutrición y Salud (INCIENSA)

Doctora en Educación, nutricionista-investígadora

lleana Holst Schumacher, , Universidad de Costa Rica

Master en Química Clínica, Facultad de Microbiología, catedrática-investigadora del Centro de Investigación en Hematología y Trastornos Afínes (CIHATA)

Flory Virginia Alfaro Mora, , Instituto Costarricense de Investigación y Enseñanza en Nutrición y Salud (Inciensa).

Licenciada en Trabajo Social, Trabajadora social-investigadora, Unidad de Salud y Nutrición.

How to Cite

(1)
Campos Saborío, N.; Núñez Rivas, H. P.; Holst Schumacher, lleana; Alfaro Mora, F. V. Theoretical and Practical Bases of the Study: : Education As Integral Health Promotion in Children and Adolescents in and from Costa Rican Educational centers.” RCTS 2012, No. 23, 28-47.

References

Bejarano, J. (2004). “El consumo de tabaco en jóvenes costarricenses escolarizados”. Salud y drogas; 4 (001).

Campos, N. (1991). “Estilos de enseñanza-aprendizaje en aulas de escuelas ubicadas en zonas urbano marginales”. Revista Educación. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica. 15(2).

___________(2000). “La mirada comprometida del maestro: La observación participante”. Revista Espiga. San José, Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia. Julio-diciembre.

___________(2003). “El docente investigador: su génesis teórica y sus rasgos”. Revista Educación. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica. 27(2).

Díaz, C. (1989). Panorama nutricional del país. San José, C.R.: Ministerio de Salud.

Figueroa-Colon, y otros. (1997). “Prevalence of obesity with increased blood pressure in elementary school-aged children". South Medical Journal. 90(8).

Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía, saberes necesarios para la práctica educativa. México: Siglo XXI

___________(2002). La educación como práctica de la libertad. 11a edición. Madrid: Siglo XXI

Gadotti, M. (2003). Pedagogía de la praxis. Sao Paulo, Brasil: Instituto Paulo Freire.

Holst-Schumacher I., y otros.(2008). “Insulin resistance and impaired glucose tolerance in overweight and obese Costa Rican schoolchildren”. Food and Nutrition Bulletin; 29(2).

___________(2009). “Components of the metabolic syndrome among overweight and obese Costa Rican schoolchildren”. Food and Nutrition Bulletin. Jun; Vol 30.

Janssen, I., y otros. (2004). “Associations between overweight and obesity with bullying behaviors in school-aged children”. Pediatrics, 113 (5).

Maniglio, R. (2010). “Child sexual abuse in the etiology of depression: A systematic review of reviews”. Depress Anxiety.

Ministerio de Educación Pública y otros. (2009). Compendio de normas reguladoras para el desarrollo curricular. San José, Costa Rica.

Ministerio de Salud. (1996). “Encuesta Nacional de Nutrición”. Fascículo 1 Antropometría. Costa Rica: Ministerio de Salud.

Morrison, J. A., Barton y otros (1999). “Overweight, fat patterning and cardiovascular disease risk factors in black and white boys”. Journal of Pediatrics. 135(4).

Núñez-Rivas H., y otros (2003). “Prevalence of overweight and obesity among Costa Rican elementary school children”. Revista Panamericana de Salud Pública. (13).

___________(2003). Memoria del taller sobre calidad de la dieta de población escolar y adolescente. Tres Ríos, Costa Rica: Inciensa.

___________“Diseño y validación de un cuestionario para determinar el patrón de actividad física en la población escolar". Boletín INCIENSA. Set-Dic, (3).

___________(2007). “Las creencias sobre obesidad de estudiantes de la Educación General Básica”. Revista Educación; 31(1).

___________(2011). Curso virtual: “La educación como promotora de la salud integral en y desde los centros educativos costarricenses”. S.P.I.

Olagunju, AO. (2009). “Harmonizing the interests of free speech, obscenity, and child pornography in cyberspace: the new roles of parents, technology, and legislation for internet safety”. Scientific World Journal; 18 (9).

Organización Panamericana de la Salud/Organización Mundial de la Salud. (2003). Memoria, tercera reunión de la Red Latinoamericana de Escuelas Promotoras de Salud. Quito, Ecuador.

Pinhas-Hamiel, O.,y otros. (1996). “Increased incidence of noninsulin dependent diabetes mellitus adolescents". Journal of Pediatrics, 128(5).

Pinzon-Rondon AM., y otros., L. (2009). “Work-related injuries among child streetlaborers in Latin America: prevalence and predictors". Revista Panamericana de Salud Pública. 26 (3).

Powers, CM., y otros. (1997). “Measurement and long term health risks of childhood and adolescent fatness”. International Journal of Obesity Relatated with Metabolism Disorder; 21.

Rofey, DL., y otros. (2009). “A longitudinal study of childhood depression and anxiety in relation to weight gain”. Child Psychiatry Human Development; 40 (4).

Stewart, M; y otros. (2006). “Child-to-mother violence: a pilot study”. Contemporary Nurse; 21 (2).

Strauss, R. S. (2000). “Childhood obesity and self-esteem". Pediatrics, 105 (1).

Strauss, R. S., Pollack, H. A. (2003). Social marginalization of overweight children. Arch Pediatrics Adolesc Med., 157 (8).

Unicef. (2008). Hechos y cifras. San José, Costa Rica: Fundación Procal. World Population Prospects.

Vámosi, M., Heitmann, BL., Kyvik, KO (2010). “The relation between an adverse psychological and social environment in childhood and the development of adult obesity”. Obesity Review; 11 (3).

Weiss, R., Dziura, J., Burgert, T. S. (2004). “Obesity and the metabolic syndrome in children and adolescents". New England Jounal of Medicine, 350 (23).

Most read articles by the same author(s)